Jump to content

Amit még a karácsonyi vásárlás előtt jó tudni

2017. 12. 14. 17:05

Az egyre népszerűbb „webshoppingolásnak” megvannak a maga hátulütői, de a Hirado.hu által megkérdezett szakértő szerint nem biztos, hogy hosszú távon jól jár az az internetes áruház, amely szándékosan átveri a vásárlóit. A külföldi üzletekkel más a helyzet.

 

Csúcsra jár az e-kereskedelem

Egyre növekszik az internetes kereskedelmi forgalom hazánkban, ami nem véletlen, hiszen kényelmes és jelentős időt takarít meg a fogyasztóknak – mondta el a Hirado.hu-nak Jagodics Rita, a Kereskedelmi Marketing Trendek Kft. szakértő-ügyvezetője. Elmondta, hogy míg a statisztikák szerint már tavaly is 427 milliárd forintos volt, az idén várhatóan további 18-20 százalékkal fog növekedni a kereskedelemnek ez az ága.

Az online forgalom ráadásul ezekben a napokban, karácsony közeledtével csúcsra jár: novemberben és decemberben általában a teljes online kiskereskedelmi forgalom 31 százalékát teszi ki, nem utolsósorban a Black Friday, a Cyber Monday és alapvetően a karácsonyi vásárlások miatt.

Nem mindig az olcsó az olcsó

Ha nem hagyjuk az utolsó napokra a karácsonyi bevásárlást, akkor rendkívül széles választékkal találkozhatunk az egyes webshopokon. Gyakori azonban, hogy a vásárló azzal szembesül: nincs raktáron a megrendelt termékből, és csak hosszabb átfutási idővel kaphatja meg – ha megkapja egyáltalán. Tavaly karácsonykor 900 ezer alkalommal érkezett meg késve a megrendelt áru – figyelmeztetett Jagodics Rita, aki szerint ha gyorsan szükségünk van a termékre, ajándékra, akkor érdemes inkább egy üzletben megvásárolni az ajándékokat. Négy-öt napos késés ugyanis ebben a decemberben sem kizárható.

A termékek árai között valóban nagy a szórás, ez mindig az adott üzlet termékpolitikájától függ. Az interneten ugyanakkor nagyobb eséllyel bukkanhatunk olcsóbban a keresett termékre, hiszen egy webshop működtetési költsége alacsonyabb lehet, mint egy üzleté: kevesebb munkaerővel, magas bérleti díjak nélkül lehet működtetni. Azonban ez a fogyasztók számára csapda lehet, nem mindig az olcsó az olcsó – figyelmeztet Jagodics Rita.

Az igazán kedvező árak kiszűréséhez a vásárlók az ár-összehasonlító oldalakat használják, ám egy webáruház hitelességét, megbízhatóságát a szakértő szerint még mindig kevesen ellenőrzik, vagyis lehetséges, hogy egy árukészlettel és szolgáltatásokkal nem is rendelkező webshopból rendelik meg az árut. Nem mindig a legalacsonyabb árat kínáló webes üzletben kell vásárolni – hívja fel a figyelmet a szakértő –, hanem ott, ahol van raktárkészlet, logisztikai szolgáltatás, ügyfélszolgálat és garancia.

Mit látunk és mit kapunk?

Egy üzletben látjuk, megtapinthatjuk az árut, kérdezhetünk az eladótól, így kevésbé fordulhat elő, hogy nem azt az árut kapjuk, amire számítottunk. A megbízhatóbb webshopokban több fotó és videó is rendelkezésre áll, hosszú leírásokkal annak érdekében, hogy ne csalódjanak a fogyasztók. Ha ez mégis bekövetkezne, akkor a jogszabály lehetővé teszi a számunkra, hogy az interneten megrendelt termékek és szolgáltatások esetében 14 napon belül indoklás nélkül elálljunk a vásárlástól.

A szándékos átverést Jagodics Rita szerint nagyon kevés üzlet engedi csak meg magának, ugyanis a közösségi média terjedésével bárki, bármikor közzéteheti, ha átverték. Így például közösségi oldalán véleményezheti a céget a vásárló, illetve a saját idővonalára is kiírhatja, ha elégedetlen, valamint a Google is lehetőséget ad a cég véleményezésére.

„Túl kicsi ahhoz az ország, hogy 2017-ben egy cég megengedhesse magának azt, hogy nem teszi elégedetté az ügyfelét” – foglalta össze a szakember.

Cipő négyszázért, postaköltség nélkül?

Egy kutatás szerint a magyar internetes vásárlók 75 százaléka rendelt már Kínából, az Egyesült Királyságból, Németországból vagy az Egyesült Államokból. Jagodics Rita szerint a külföldi webshopok reklámkampányának és a fordítóprogramok elterjedésének köszönhetően előfordul, hogy valaki csak akkor szembesül azzal, hogy nem is hazai oldalról rendelt, amikor megkapja a csomagot.

Ennek a vonalnak is megvannak az előnyei: például az alacsonyabb árak vagy az itthon nem kapható termékek elérhetősége.

Egy olcsón kínált termék nyilvánvalóan nem márkás, kiváló minőségű áru, de ha erre fel vagyunk készülve, akkor bátran megrendelhetjük ismert oldalakról, ilyen például az Amazon, az eBay, az Alibaba vagy a Wish. Ennek is megvan a kockázata természetesen – figyelmeztet Jagodics Rita –, így például az, hogy nehezebb gyakorolni az elállási vagy a reklamációs jogot. Panasz esetén fordulhatunk az Európai Fogyasztói Központhoz, a nyelv és földrajzi távolságok miatt azonban ez hosszadalmas és nehezebb – tette hozzá.

(Forrás: hazesotthon.hu;hirado.hu | Kép: pixabay.com)